DE GESCHIEDENIS

Van speelgoed voor de Maya’s tot autobanden

Christoffel Columbus kwam tijdens zijn tweede reis naar Midden-Amerika in 1493 als eerste Europeaan in aanraking met rubber. Maar al veel eerder tapten de Maya’s wit sap van de rubberbomen om er vervolgens ballen en speelgoed van te maken.

Grote doorbraak

Als de Engelse chemicus Priestley in 1770 ontdekt dat je er potloodstrepen mee kunt weghalen, krijgt het de naam ´rubber´, naar het Engelse werkwoord voor verwijderen (to rub out). De bijzondere eigenschappen van het materiaal komen echter pas in 1839 tot hun recht. Tot die tijd kampt rubber met twee nadelen: in koude streken werd het hard en brokkelig en tijdens een hittegolf juist zacht en kleverig. Maar dan ontdekt Charles Goodyear dat verwarming met enkele procenten zwavel de eigenschappen van het rubber sterk verbetert. Het ‘gevulkaniseerde’ rubber blijft elastisch, maar wordt veel sterker en is perfect voor de productie van onder andere autobanden.

Opkomst synthetisch rubber

Na deze ontdekking worden er op grote schaal rubberplantages aangelegd. Toch kunnen deze plantages de enorme vraag naar nieuwe autobanden niet bijhouden. Synthetisch rubber biedt de oplossing. De productie van synthetisch rubber komt tijdens de Tweede Wereldoorlog echt goed op gang en verdringt uiteindelijk natuurrubber van de eerste plaats.

Dankzij de eindeloze mogelijkheden is rubber niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Tegenwoordig zijn er ongeveer 25 synthetische rubbersoorten.

Welke rubbersoort het beste aansluit op uw situatie?

Neem contact met op met onze rubberspecialisten via +31 (0)72 57110 26 of info@vankempen-rubber.nl

Benieuwd naar onze rubber oplossingen?

Cookie-voorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.